HemÖvrigtGratiserbjudanden - ett sätt för företagare att öka intäkter

Gratiserbjudanden – ett sätt för företagare att öka intäkter

-

Inom marknadsföringssammanhang används ibland begreppet leadsgenerering. Termen beskriver processen som omvandlar främlingar till potentiella kunder eller som väcker intresset hos individer som ännu inte känner till ditt företag. Den som driver företag vet att det är avgörande att inte bara väcka kundens initiala nyfikenhet och intresse, utan att skapa tillräckligt höga incitament för att leda till ett köp. En av de metoder som näringsidkare använder sig av för att uppnå det ovanstående är att erbjuda saker och ting kostnadsfritt. Det kan röra sig om allt från fria webbseminarium, till fri frakt och bonusproduker i samband med ett köp. I bästa fall fungerar gratiserbjudandet som en försmak av vad ditt företag kan erbjuda i framtiden utan att kräva något i gengäld av kunden. Kunden får därmed en chans att ta ställning till produkten eller tjänsten i fråga utan några åtaganden, och lockas förhoppningsvis till att komma tillbaka för ett regelrätt köp. I det här inlägget tänkte vi spåna vidare på ämnet gratiserbjudanden som ett sätt för företagare att öka sina intäkter och attrahera nya kunder. 

Erbjudanden, ett effektivt sätt att bjuda in

Psykologin som visar att gratis är gott och att kunder älskar kostnadsfria erbjudanden är väl beprövad. Det är därför inte så konstigt att många branscher idag använder sig av denna marknadsföringstaktik för att på sikt öka sina vinstandelar. Gamingbranschen, som huvudsakligen är verksam online nuförtiden, använder bland annat kostnadsfria, initiala erbjudanden som ett sätt att göra sitt produktsortiment känt för nyfikna, potentiella spelare. Många digitala plattformar erbjuder ännu oinvigda spelare chansen att läsa om, och prova på klassiska sinnets aktiviteter som roulette eller bordsspel innan de förbinder sig till att registrera ett eget konto och blir mer aktiva spelare. Även inom detaljhandel och fast fashion används gratiserbjudanden regelbundet som ett sätt att knyta kunder till sig. Det är exempelvis inte ovanligt att kedjor som H&M eller Sephora bjuder på en bonusprodukt på köpet när man spenderar mer än x kronor på ett köp, eller att butiker som Arket eller Zara bjuder på fri frakt eller 10 % rabatt för nya kunder i samband med vissa erbjudanden. 

Kundens intryck av freebies

Det kan te sig paradoxalt att tala om gratisprodukter eller erbjudanden som ett sätt för företagare att tjäna pengar på sikt. Tanken med en affärsverksamhet är ju att tjäna pengar på en produkt eller tjänster, inte att ge bort dem! Faktum är dock att marknadsföring är en nödvändig post i de flesta företagares budgetanslag, och att så kallade “freebies” kan vara ett relativt priseffektivt sätt att locka nya kunder och bygga upp kundlojalitet. Majoriteten av kunderna, upp till 80 procent, menar att freebies påverkar deras allmänna uppfattning om ett varumärke på ett positivt sätt. Genom att erbjuda saker och ting kostnadsfritt skapar du ett intresse för ditt varumärke och en slags goodwill som förhoppningsvis uppmuntrar samma kunder att återkomma och köpa produkter och tjänster under samma varumärke nästa gång. Gratiserbjudanden skapar mervärde inom ramen för interaktionen mellan dig och kund och väcker positiva känslor för kunden om ditt varumärke. Det är troligt att de delar denna känsla med andra och att det i sin tur skapar ringar på vattnet. Därutöver kan freebies skapa surr kring ditt märke på mässor och branschevenemang, fungera som ett effektivt sätt att presentera nya produkter, och verka positivt för att bygga kundförhållanden. 

Sammanfattande ord

Tesen om att man måste spendera pengar för att tjäna pengar stämmer i allra högsta grad när man driver företag. Gratiserbjudanden är på kort sikt en kostnadspost i din budget men kan på sikt uppmuntra köpmönster. Om du känner tilltro till produkten eller tjänsten som du saluför kan ett gratiserbjudande vara den bästa sortens reklam för din verksamhet. En kund som är nöjd med din produkt kommer sannolikt tillbaka för ett riktigt köp i framtiden. En nöjd och glad kund är dessutom ovärderlig i affärssammanhang eftersom kundlojalitet är ett väl beprövat sätt att driva en verksamhet med framgång på lång sikt.

[acf_fields]
- Advertisment -

Must Read

Winamp

0
En populär, snabb och flexibel musikspelare för Windows. De kan spela flera olika musikformat som t.ex. MP3, musikskivor, MOD, S3M, IT m.m.

PC för alla

SPCS demo-cd